Sunday 20 January 2013

Mujahadah , Istiqamah


Bedah : Allahu , Allahu .
Senah : Napa ni Bedah ? You look so sober right now .
Bedah : Senah , why is it so hard to mujahadah ?
Senah : Bedah , mujahadah is bitter because Jannah is sweet .
Melah : Yup , ALLAH never test HIS servant beyond their ability .
Bedah : I just wanna to istiqamah in my mujahadah but it gets so hard for me .
Tipah : Just bear it , pray to ALLAH The Almighty (:
Bedah : InshaaALLAH , always pray (':

Assalamualaikum .
There goes the conversation but sedihnya Bedah . Me feel sorry for her also *ehh*

Mujahadah . Setelah di-google , mujahadah bermaksud melawan dan menundukkan kehendak nafsu . Kehidupan kita seharian takkan pernah terlepas dari godaan hawa nafsu . Hawa nafsu bukan sal seks semata-mata , nafsu makan , tidur , macam-macam ada . Kalau diikutkan hawa nafsu , apa pun ta jalan . Kalau ikukan nafsu tidur , ka laut ke darat lahh solat amal ibadah semua . Perghh sapa ta suka dapat golek terlentang atas katil . Lama-lama BBM - baring-baring menyesal .

Kenapa na kena mujahadah ? For example , kalau ekotkan hawa nafsu , mesti kita na berpasang-pasangan . Dicintai dan mencintai konon sangat cewahh ann , so kita pun couple . Bila couple before nikah ni , mostly hanya sebab nafsu kita je , ta kesa lahh muda lagi ke , da tua kerepot ke . Tu yang banyak terlanjur , buang anak bagai . Memang semua tu kalau dapat jumpa memang bagi kaki je . Kalau da betul suka , masuk meminang , kawen . Kau couple lahh bagai na rak pun sebab da halal . Tade sapa na kesa da .

Mana ada duit na kawen , tapi na couple juga . Janganlah kita menzalimi diri kita sendiri menuju ke jalan yang mendekatkan diri dengan maksiat dan zina . Dengan itu , kita bermujahadah , melawan nafsu kita . Jihad melawan nafsu kita sendiri demi redha ALLAH . That is why ada kata-kata hikmat " MUJAHADAH ITU PAHIT , KERANA SYURGA ITU MANIS " Na masok syurga ALLAH kena lahh berjihad , mujahadah . Kalau na dibandingkan kita dengan masa zaman Rasulullah dulu , betapa ta layaknya kita meminta syurga ALLAh yang indah .

Bukan senang na bermujahadah , sebab ekotkan nafsu even sikit pun , kita da bole kalah . Tambah dengan hasutan syaiton nirrojim lagi , ALLLAHu Akbar , ta dapat eden na bayangkan .

Ye , mujahadah tu payah sangat . Macam terkongkong , tapi jangan rasa macam tu sebab tu semua ALLAH tetapkan sebab na jaga kita , na jauhkan kita dari api neraka . ALLAH tu Maha Penyayang , Maha Pengasih , Maha Pengampun .

Bila da bermujahadah , ada lagi yang perlu kita buat . Istiqamah . Setelah di-google lagi , istiqamah dapat disimpulkan dengan melakukan sesuatu secara berterusan dan berpegang teguh kepada apa yang dianjurkan dalam Islam . Truely said , bukan mudah untuk istiqamah lepas bermujahadah . Mostly , macam kejap je lepas tu buat balek , then baru mujahadah balek then tinggal jap . That kind of attitude memang sah-sah ta istiqamahnya . Ada juga a quote biar amalan sikit asalkan istiqamah .

Kita manusia biasa yang hina dan kerdil ni , takkan penah akan mencapai kesempurnaan . Nobody perfect , unless Nabi dan Rasul yang dipilih ALLAH . Tidak mengapa ibadah kita tidak sempurna , tapi jangan buat sambil lewa , berusaha mensempurnakannya , walau mengambil masa . Yang penting lillahi ta'ala . Kita hanya mampu berdoa semoga amal ibadah kita diterima , buat bekal di akhirat sana . Ecehh da macam pantun heee ~

Mujahadah beristiqamah , istiqamah bermujahadah . Melawan nafsu kita untuk terus istiqamah dengan amal ibadah kita yang ta seberapa dan istiqamah melawan nafsu kita supaya dapat terus beramal ibadah menuju dunia yang abadi . Inilah jihad kita !


No comments: