Friday 8 February 2013

Muslimah , Kerana Dirimu Begitu Berharga


Bedah : SILA beritahu isteri , girlfriend , adik , kakak , ibu mertua dan lain2 tentang CARA TUTUP AURAT yg BETUL . Tau tak, apa yg perlu dititiberatkan pasal aurat tu ? Kepala , lengan , baju dan kaki. Beratus kelebihan , beribu ganjaran. Dan yg paling gila lagi , pahala yg diberi sebab tutup aurat adalah PERCUMA !
Jemah : Amboi Bedah ! Sejak bila jadi duta iklan zalora ni ?
Bedah : Baru je , hahaa suka iklan zalora versi islamik ni .
Senah : Weyhh baju kasot kat zalora seriously murah , cantek .
Peah : Bila na soppin ni ? Rambang mata tengkuk aku tengok haha
Bedah : Oke , jom soppin . Tapi tunggu ada fulusnya ya buk haha

Assalamualaikum .
The conversation still parts of my favourite , lantaknya dekat situ hahaa
Sekali lagi draft juga ni sebab tamo post hari-hari entry , bukan ada sapa na baca hahaa

Haa ! Baca da ann iklan zalora versi islamik tu ann ? Cerdasnya minda sapa yang tuka jadi islamik tu , mendalam maksud yang tersurat dan tersirat .

Muslimah . Ye anda yang bergelar muslimah . Hamba ALLAH dari keturunan Nabi Adam as dan isterinya , Hawa . Muslimah , yang menegakkan syariat Islam , mengikut perintah ALLAH dan menjauhi larangannya . Muslimah , sama ada yang suda berkahwin atau belum . Muslimah , selagi beragama Islam dan masih hidup bersama nikmat dan rahmat Ilahi . Andalah Muslimah ! (:

Ehh muslimah je ? Muslimin ? Bukan apa , I wanna write more bout muslimah sebab dekat dengan diri ini sebagai seorang perempuan yang dikurniakan nikmat Islam sejak lahir lagi . Alhamdulillah . Maybe bole minta muslimin buat entry pasal muslimin pula ea * angkat kaki siapa yang terasa tu hahaa *

Before this da ada buat entry sal Muslimah da tapi it more towards fesyen berhijab yang tatao kenapa ramai sangat orang view . Yang mana ea ? Yang ni -> Muslimah , Style and Fashion * bukan na promote tapi tah apa yang istimewanya pun ceq tatao hahaa *


So kali ni na buat entry secara menyeluruh pula , sal aurat .

Ala cliche lahh cakap sal aurat ni , semua orang tao . Iye , memang semua orang tao tapi ta semua ambil berat and ramai yang ambil ringan je sal ni . Me dulu pun macam tu . Cukup da lahh ann pakai tudung baju lengan panjang , seluar panjang . Tutup aurat lahh tu ann ? Ni dulu lahh diri sendiri yang jahil ni cakap macam tu .

Hayati firman ALLAH ni betul-betul , sedalam-dalamnya , ta kira lelaki atau perempuan .

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. [24:31]

Da terang lagi bersuluh , bukan buat cerita ke apa , ni bukan semuanya poyo oke , tapi hakikat . ALLAH yang suruh bukan ustazah ustaz mak ayah atok nenek yang suruh . Ni firman dari ALLAH dari sejak ayat ni diturunkan . So , apa yang kita na denied ? Na kata tunggu seru baru na tutup aurat , da lama ALLAH seru . Takkan na tunggu ajal menjemput baru na taubat , tutup aurat sebetulnya mengikut syarak ?

Kita semua hamba ALLAH yang diberi nikmat akal untuk berfikir yang baik dan buruk . ALLAH suruh kita tutup aurat bukan na membebankan kita tapi na protect kita yang muslimah ni dari fitnah dunia yang sementara ni . Rasulullah saw pun bersabda :

Rasulullah SAW bersabda: “Tidak aku tinggalkan fitnah selepasku yang lebih boleh membawa mudarat kepada lelaki selain wanita.” (H.R. Bukhari)

ALLAH ta suruh pakai tudung tapi ALLAH suruh tutup aurat . terpulang pada kita bagaimana na tutup aurat dengan sebetulnya mengikut Al-Quran dan As-sunnah . TUTUP AURAT BUKAN BALUT AURAT .

Ni persepsi yang sangat salah dan parah dalam kalangan muslimah zaman laa ni ceq na habaq . ALLAHu Akbar , kita yang perempuan tengok pun geleng kepala apatah lagi kaum Adam . Pakai tudung tapi , baju lengan pendek , pakai legging , baju lengan panjang tapi ketat dan ta labuh menutup punggung . Kena sangat lahh ni dengan sabda Kekasih ALLAH , Nabi Muhammad saw :

Rasulullah SAW bersabda: “Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu: (1) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam); (2) Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian.” (H.R. Muslim)

ALLAHu Rabbi , malu lahh antunna sekalian digelar berpakaian tapi bertelanjang . Malu sangat . Ana yang tengok ni pun sedih , na tegur nanti kata sebok jaga kaen dia , kaen kita sendiri ta reti na sarung betul-betul . I'm so sorry for not remind you bout this because I have no courage to say it to you . InshaaALLAH may ALLAH give me courage to speak it out .


Siapa ta suka pakai tudung bawal , senang terbentuk dari tudung akel yang lembut tu tapi pakai lahh inner neck ke , tudung syria ke kat dalam supaya ta nampak warna kulit kat tengkuk , ta nampak rambut yang terkeluar dari scarf . Even yang pakai tudung akel ni pun , lepas dipikir-pikir , pakai juga inner takot jarang ke apa bila kat cahaya . Protection lebih sikit . Panas tape , lagi rela panas di dunia daripada panas di sambar api neraka .

Pakai baju lengan panjang memang tutup lengan kita tapi kalau angkat naek lengan tu , ann da nampak kulit tangan kita . Tu pun aurat tu . Pakai lahh handsock , ta mahal , murah je . Panas kejap je kat dunia ni kalau na dibandingkan panas akhirat nanti .

Siapa ta suka pakai baju kurung moden , cantik design dia tapi kalau menampakkan bentuk tubuh kita , syaitan suka tao . Dia duduk kat badan kita bagi the Ikhwan suka pandang kita , tao sangat lahh ann dia pandang mana kalau da ketat lagi sendat tu .

Baju kurung laa ni banyak nor yang jarang . Susa na cari kaen tebal . So pakai lahh inner and kaen dalam supaya ta nampak badan kita lagi-lagi kat cahaya . Seksi nok mak cakap ! Mak ta tipu nok !

Hang na lilit belit tudung hang empat lima enam kali tape , asalkan tutup bukit hang tu . Ta kesa lahh bukit fraser ke bukit eraser ke bukit faber castle ke , janji tutup . Ehh kenapa na tutup pula ? Tu baca firman ALLAH swt kat atas tu kalau terlupa . Masheh (:

Alaa kaki pun na kena tutup juga ke ? Tutup lahh ye Akhowat sekalian , pakai stokin . Kita solat pun ta nampak tapak kaki ann so kalau keluar ruma lagi-lagi ajnabi merata ni , tutup lahh . Pakailah stokin . Ta susa pun , bukan suruh berperang jawab paper exam , pakai stokin je . Bole ann ? (:

InshaaALLAh sedikit peringatan buat antunna dan ana sendiri khususnya supaya kita sama-sama menjaga diri kita supaya tidak dijadikan fitnah dunia . ALLAH berfirman lagi yang maksudnya :

Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur). [7:26]

Islam mudah dan tidak menyusahkan . Jangan kita terlalu mengambil mudah lalu memandang sambil lewa perintah ALLAH ni . Serious talk , dirimu tersangat berharga duhai Muslimah sekalian <3 <3




#Kalau agak-agak gamba ni ta jelas , google je . Banyak . Masheh encik google sebab sediakan gamba ni (:

No comments: