Thursday 21 February 2013

Ya ALLAH , permudahkanlah . . . .


Bedah : Urmm aku na tanya sikit kat kau ni .
Tipah : Apa dia ? Sal apa ?
Bedah : Ni sal hukum sekian sekian sekian ni .
Tipah : Ohh yang tu . Hukum dia sekian sekian sekian juga . Kau tak tahu ke ?
Bedah : Tak tahu tu aku tanya .
Tipah : Ehh cam pelik je kau tak tahu . Siap tudung labuh mencecah lantai bagai tak tahu ?
Bedah : Ha'ah , tak tahu .
Tipah : Ohh oke .

Assalamualaikum .
Its been a while since last entry . Now I'm in the new semester of study , alhamdulillah masih panjang umur meneruskan pengajian ke semester 4 . InshaaALLAH panjang umur , 4 semester lagi then grad suda .

And of course lah ann that conversation mesti ada , walaupun cam tu lahh haha

So apa kena mengena conversation tu dengan entry this time ? InshaaALLAH ada kena mengenanya lagi-lagi yang tersurat tersirat dan macam-macam ter lagi lahh dalam hati ni .

Bila tengok orang pakai tudung labuh , apa yang kita expect pada orang tu ? Of course , apa jua sal agama dia tahu . Truly true sebab dulu memang anggap cam tu , tudung labuh je mesti kata ustazah lahh ni . Amek bahasa arab , pendidikan Islam semua . Tu dulu .

Bila diri sendiri yang berhijrah ke pemakaian tudung labuh untuk lebih protection aurat and safety , terasa persepsi ana yang dulu tu salah . Tudung labuh je kita anggap dia ustazah . Bukan . Tudung labuh untuk semua muslimah tak kira tua atau muda . Tak kira major Bahasa Arab atau Major Mathematics . Yang penting , lillahi ta'ala .

Ye lahh bila jumpa kawan-kawan lama yang dulu tahu kita macam mana , bila da pakai tudung labuh ni kekadang ada juga yang tanya sal agama kat ana , tanya maksud bahasa arab kat ana . Truly said that ilmu agama dalam diri ni cetek yang amat . Bila yang ditanya tu kita tahu , kita jawab kita tahu di samping tu rujuk buku or google . Bila tak tahu , honestly I'm gonna say I don't know .

Bila difikir-fikir balek , adalah menjadi tanggungjawab diri ana khususnya and kita semua amnya untuk mendalami ilmu agama . InshaaALLAH niatnya yang utama lillahi ta'ala di samping dapat jadi rujukan kepada mereka yang bertanya .

Bila kita tak tahu bout something , just say it . Dah tak tahu ann , ta ann na action kamen tahu pula . Kalau info salah , dah terpesong . Bila apa yang kita jawab tu tak sure , kita just ask him or her to ask others juga . Bukan depend pada kita je . Even sure mana sekali pun , elok lahh rujuk pada orang laen juga .

Tudung labuhku, bukan pengukur keimanan. Aku hanyalah seorang muslimah yang masih lagi dalam proses mencari kemilau cahaya Islam sebenar - @PinkyAyuni93

Eventhough I'm wearing tudung labuh and forever will be , banyak lagi ilmu agama yang perlu dipelajari . Bertudung labuh tak semestinya dia seorang ustazah . Cuma dia dalam proses memperbaiki dirinya yang dahulu jahil dan kini berhijrah untuk redhaNya dunia akhirat . Semoga ALLAH permudahkan ana untuk lebih mendalami ilmu agama yang sangat cetek dalam diri ni . Betapa jahilnya diri ni , ALLAH je yang tahu . Semoga ALLAH permudahkan juga usaha menuntut ilmu untuk dijadikan panduan dunia akhirat . InshaaALLAH . All the best for this new semester , learn from the mistake . Ye lahh result jatuh juga terjelepok tersungkur bagai . InshaaALLAH tajdid niat belajar tu setiap hari . Rabbi yassir wala tuassir .


#Terasa bahasa menaip blog makin baku . Tolong lahh , tak payah na baku sangat lahh ann huuhuhu

No comments: