Friday 5 July 2013

Redha Seadanya


Bedah : Alhamdulillah , worth it . What we did is what we get .
Melah : Wah , gempak seyh dia .
Tipah : Tu lahh , aku ni ciput je .
Melah : Takpe , jangan pernah lelah berusaha .
Bedah : InshaaALLAH , terus usaha (:

Assalamualaikum .
Its been a while pepols *ayat minta lempang* Not been a while sangat lahh kan . Tengah takde buat apa ni , bosan-bosan kita buat entry baru . Maaf atas kemengarutan .

Alhamdulillah , semalam , 4 Julai 2013 , result semester lepas dah keluar untuk semua student UPSI . Barakallah untuk semua . Yang dapat result gempak , terus usaha . Yang kurang bernasib baik , jangan pernah lelah berusaha . Gagal sekali bukan bermaksud gagal selamanya . kegagalan tu banyak mengajar sebenarnya .

But kadang-kadang , kita kena tajdid niat , selalu . Niat kita menuntut ilmu , pastinya lillahi ta'ala . Selalu kena tajdid niat tu . Keputusan yang kita dapat tu , inshaaALLAH untuk mencapai kejayaan , untuk membahagiakan mak ayah , untuk dapat first class degree so that ptptn jadi biasiswa , untuk dapat pekerjaan yang baik . Dunia kita kejar , akhirat lagilah kita kena kejar . Segala ilmu yang ada di dunia ni , semua milik ALLAH .

Memang lahh agak kecewa , tak capai target yang kita nak . Tapi kalau baru separuh jalan berusaha , lepas tu dah give up pun tak boleh juga . Ye lahh , kekadang tengok carrymark , nak nangis rasa . Tapi tu lahh , masa buat assignment , boleh pula tengok anime *sentap diri sendiri* . Alhamdulillah , kekecewaan semester lepas terubat walaupun jawab final lagi rasa nak nangis . Linear Programming yang soalan 1 pun dah "amende ni ?!" , soalan Numerical Method yang "kenapa tak bagi matrix b?" , soalan Statistic yang "ya ALLAH , aku lupa ayat intepret" , soalan Mikroekonomi yang "lenguh tangan jawab siap graf bagai" , soalan bi yang "oke , 30 minit akhir kira halal" *halal juga result dapat B* .

Tapi tu semua memang banyak bagi pengajaran . Everything happened for reason . Sometimes kita di atas , sometimes kita di bawah , tak selama-lamanya kita di posisi yang sama . Iman pun turun naik , ni kan pula result .

Apa tujuan peperiksaan? Bukan nak tentukan siapa bijak, siapa kurang bijak, siapa hebat, siapa tak hebat. Tidak! Ia sebenarnya bertujuan menguji sejauh mana kefahaman ilmu yang kita belajar, selain mengukur disiplin, kemahuan dan sikap kita-cp

InshaaALLAH , yang utamanya sentiasa tajdid niat . Usaha , doa , then tawakal . And jangan pandang remeh even satu subjek pun , walaupun rasa subjek tu payah , rasa lecturer tu asyik buat kita rasa , hmm , macam tu lahh , tajdid niat sentiasa , sabar sentiasa .


Perjalanan masih jauh , perjuangan belum tamat . Berjihad menuntut ilmu , berjihad untuk Islam . Nak lawan orang kafir , kena cari ilmu , lagi-lagi ilmu agama *ya ALLAH , aku masih jahil ilmu agama*


Semoga dengan kejayaan dunia yang kita peroleh , tak sama sekali jadi variable menyebabkan kita lupa , lalai dan leka untuk kejar kejayaan akhirat . Hanya dengan rahmatNya kita akan bertemu di Syurga . Syukur dan redha seadanya (:



cc pacek google


My one way of study , buat nota *tengah rajin kale-kale*


Study paling tak efisien , tengok anime senyum sorang-sorang sebab caracter dia semua cool habes ! Tak bagus ! Lepas tu dengar lagu pun tak efisien , dengar zikir takpe . Dengar nasyid , urmm kalau Hanya Tuhan Yang Tahu ke Kerana Cinta ke Permata yang Dicari ke memang melayan kejap dengan tangan buat gaya nasyid hewheww


Masa ni paling tak efisien gila , pegang buku ambil berkat je , mata tengok Ironman 3 , dua hari berturut-turut tengok movie yang sama tapi bi B , hamek kau T-T *nanges* mungkin kurang dekat carrymark , muhasabah diri .

Have a suitable , comfortable place to study . Ketenteraman itu penting . Lappy depan mata sentiasa menguji kekuatan iman untuk tengok anime hahaa and most importantly , sentiasa sabar . InshaaALLAH , ALLAH bersama-sama orang yang sabar (:

#Disaat kita sedang bersenang dengan nikmat dan kejayaan dunia , jangan lupa mendoakan umat Islam yang ditindas . Takbir ! ALLAHU AKBAR !

3 comments:

Wan Nabil Fikri said...

Sokong yg numerical tuh.. ingatkan sorg je perasan.. Siap tulis lagi b? dekat kertas tuh.. haha...

Simple guy said...

eh. mcm prnh bce 'rangkap ayat' tu.. hehe..

Intan Syafika Anuar said...

hahaa semua frust tonggeng yang b tu tak tahu apa .
ehemm memang lahh pernah baca , copy paste kan hahaa