Wednesday 26 September 2012

~ D.U.I.T. ~


Jemah : DUIT !!!!
Tipah : bakpe mu jerit duit ni Jemah ? Mu takdo pitih ko ?
Jemah : tak lahh , aku tengah bagi semangat kat diri sendiri .
Tipah : aku tahu lahh pitih penting , tapi bakpe mu ta jerit ALLAH , kan lagi afdal bagi semangatnya . Aku ta sangka mu mata duitan .
Jemah : mu toksah lahh ceramah aku Tipah , "duit" tu singkatan aku bagi Doa Usaha Ikhtiar and Tawakal . bukan pitih mu dok sebut tu Tipah .
Tipah : lahh , awat mu ta ghoyak awal2 , kan da dapat ceramah free aku .
Jemah : ni aku ghoyak lahh ni hahaha

Begitu lahh dialog untuk entry hari ni , sangat rojak di mana loghat kelantan utara dan key el semua masok . haha

Doa . Usaha . Ikhtiar . Tawakal .

This principe i've been hold since the day i know it . Sebagai hamba ALLAH , doa sangat tidak lari daripada kita. Even ALLAH ada berfirman supaya kita banyakkan berdoa pada ALLAH . dengan berdoa kita sangat bergantung harap pada ALLAH . Doa is way to different than hoping . Hoping is a wish that will or will not came true . Who knows ? That is why rather than hoping, why don't you replace it with dhu'a ?


Usaha , yup usaha sangat penting . Apa gunanya berdoa , mengharap tanpa usaha . Macam mengharap bulan jatuh ke riba , bagai bermimpi di siang , di petang dan malam hari *bagi orang yang kuat tido ni haha . ALLAH pun suruh kita berusaha untuk capai sesuatu , ALLAH ada berfirman gunakan waktu pagi untuk mencari rezeki di muka bumi yang luas ini dan menggunakan waktu malam sebagai waktu untuk berehat . Pointnya di sini, takde benda yang akan datang sendiri kalau tanpa usaha . Even nak makan kita usaha pegi kafe cari makan . That some kind of effort that we do in our daily life. So untuk dapatkan sesuatu yang sangat besar hajatnya, so increase your effort . Tak kira lahh na berjaya di dunia or akhirat. Na berjaya di dunia, for example dalam pelajaran , so study hard , less your sleeping time *nasihat diri sendiri juga ni. Na berjaya kat akhirat, ibadah lebih , kurangkan tidur juga , guna masa dengan efisien , jangan na dok layan running man je *haha batang hidung sendiri lagi ni. So iringi doamu dengan usaha , in sha ALLAH , ALLAH akan balas dengan balasan yang setimpal .

Ikhtiar . It's the same dengan usaha je . Which for me , usaha dan iringi dengan ikhtiar so means usaha kuasa dua *keluar da istilah math die . So usaha dengan lebih lahh baru dapat apa yang dihajatkan . Erkk just the same , it's harder your effort !

Tawakal . Bila kita da doa , da usaha , da ikhtiar , kita tawakal kepada ALLAH . Percaya bahawa suatu hari nanti ALLAH akan makbulkan , yakin ALLAH sentiasa tolong kita . Lambat atau cepat bergantung kepada amal ibadah seseorang . Kalau cepat bukan bermakna ALLAH sayang lebih dan kalau lambat bukan bermakna ALLAH tak sayang , sebab semua tu ujian daripada ALLAH . Kalau cepat tu ujian untuk menguji kesyukuran kita , dan kalau lambat ujian untuk menguji kesabaran kita .




Sangat tertarik bila baca novel Cinta High Class by Ustazah Fatimah Syarha , sangat motivated tak kira dalam menjalani kehidupan seharian , pelajaran atau percintaan yang diredhai ALLAH . In our life , perancangan hidup itu penting . How do we manage our future . Ni some of guidance from me , just roughly conteng2 je petang2 ni .



And ana sangat lahh tertarik dengan kisah senior Qani'ah yang eager to marry with PROPOSAL lagi . Siap ada kertas kerja uke . 


 Begitulahh ceritanya , haha memang sempat menconteng . Tu yang buruk tu . Semoga dapat jadi panduan . If we eager to do something , do it right . Bersungguh2 . Kalau azam setinggi langit tanpa usaha bagai bermimpi cam tadi tu lahh .


#apa2 pun semuanya berbalik kepada Qada dan Qadar ALLAH , kita hanya mampu merancang dan berusaha tapi ALLAH sebaik-baik perancang dan hanya ALLAH yang akan memakbulkannya . Kun fayakun :)


No comments: