Monday 3 September 2012

T.I.M.E


Jemah : .... time stands still beauty in all she is .....
Bedah : amboi Jemah kemaen nyanyi lagu a thousand years .
Jemah : demi masa , manusia dalam kerugian .
Tipah : erk insaf jap .
Jemah : pantaskah masa yang berlalu sekarang ney Tipah ?
Tipah : bakpe mu ghoyak gitu ?
Jemah : i'm just wondering . . .

*realy full of dialog meyh . haha

Masa . Time . Siganeul . Jikan . *amende ngarut bahasa ney ? Siganeul = hangul , Jikan = japanese



Bagaimana kita hargai masa yang ALLAH beri ney ? do we use our time alive in this world doing good deed ? or make the time fly away and regret it one day ? kadang2 tanpa kita sedar , kita banyak bazirkan masa buat perkara yang ta berfaedah . Kenapa pula ? Yelahh , bila kita rasa masa uh kita da guna sebaeknya , tapi pekerjaan yang kita buat tu tade kualiti pun . bukan lahh apa , ana sok ruma during semester break ney , lama sangat da . seriously ? dok ruma je ? yup , dok ruma , jadi mak guard ruma haha no wonder ta ramai yang akan jumpa ana dekat lua sebab ana memang tersangat lahh jarang kua ruma . konon masa baru cuti na rehat seminggu then na keja then sampai ke suda ta keje haha opsss out of topic . sorry .

tadi ana nengok cite Spy Kids , cite sal mamat ney konon penjaga masa , he can decide na move on masa atau berhentikan atau lajukan atau slow kan . yup , sangat di lua kuasa manusia sebab uh kuasa ALLAH but ada lahh moral value di situ . he made many experiments just to go back in time and spend his time with his father just because of some mistakes that his dad made sehinggakan dia di"beku"kan dalam masa dan melihat ayahnya terus berusia sehingga mati . die diselamatkan bila ada some people ney amek batu apa tah tapi he still in young body with a matured mind . tengok sendiri lahh sebab cite pun best . banyak moral value yang bole diambil jadi panduan .

then after i watched that movie , i rethink , am i spending my time wisely ? ye lahh seminggu je lagi ney na balek UPSI da ann so ta banyak masa na tido banyak and bersama keluarga . and currently berumur 20 tahun da ney , berfikir lahh am i spending my age wisely ? based on that movie , memang mustahil kita na dapatkan masa yang da berlalu , masa akan terus berlalu . masa itu sentiasa ada , kita je yang ta hargai masa uh . so kita kena move on dengan masa yang ALLAH bagi pada kita .

Allah juga berfirman dalam surah al-asr :


Kita akan selalu kerugian kalau kita ta beriman dan beramal soleh . Most people said , mana ada masa lahh na buat ini na buat itu tapi time management itu sangat penting . macam tengah study , time management na buat assignment , na buat revision , na buat homework , nota or sebagainya sangat lahh important . bukan masa bergelar student je , semua orang kena ada time management . ada juga orang kata ta sempat na solat , keje banyak . ALLAH ta larang kita mencari rezeki o buat aktiviti kita tapi bila masok waktu solat , itu yang kena didahulukan . *ana pandai cakap je tapi ana pun 2x5 -____-'' but its uke , in sha ALLAH selagi dunia ini belom kiamat , masa itu tetap ada . kita je yang kena sentiasa hargai . that is why there is a pepatah yang kata ' Masa itu Emas '. amboi , bole lahh jual masa tu ann ? no ! it's not like that . emas tu kann mahal , kalau sapa dapat mesti akan jaga dengan baek , macam uh juga lahh masa . seminit yang lepas pun kita ta dapat na kembalikan , apatah lagi tahun2 yang lepas .

T.I.M.E = To Improve My Event . amende lahh ana ngarut ea , tapi ney bole jadi kata2 semangat wat ana untuk improve event yang ana buat jadi yang bermanfaat . kalau ada idea laen , bole juga . hehe

whatever it is , gunakan masa yang ada sebaeknya . masa yang lalu memang kita ta dapat na ulang balek , jadikan masa lalu sebagai pengajaran untuk kita move on dalam hidup and spend our time wisely . kita tatao maseh adakah esok buat kita :) ingat 5 perkara sebelom 5 perkara .


No comments: