Wednesday 12 December 2012

Masalah ?



Melah : Jemah !!! Tak sapasapa paham aku Jemah . .  sobsobsob
Jemah : Bakpe ni Melah ? Ce cite .
Melah : Jemah , aku . . . bla bla bla bla . . . sebab tu aku sedih sangat tade sapa paham perasaan aku . Aku da luahkan tapi nobody understand me . tsk tsk
Bedah : Melah , tak baek cakap macam tu . ALLAH kan ada , ALLAH knows us very well . Tape tade orang paham masalah kau tapi ALLAH ann ada , ngadu kat ALLAH oke .
Jemah : Betul tu Melah , kita ngadu kat ALLAH , sesungguhnya ALLAH Maha Pendengar . Tape , kalau niat kita baek , ALLAH akan permudahkan (:
Melah : Thanks korang , even korang pun tak paham masalah aku tapi aku akan ngadu puas2 pada ALLAH (:

Assalamualaikum .

Siapa yang tade masalah kan ? Semua orang akan berdepan dengan macam-macam masalah . Kenapa perlu adanya masalah tu ? Kalau hidup ni tade masalah tak boleh ke ?

Dear akhowat dan ikhwan yang dikasihi , masalah yang kita hadapi tu salah satu ujian dari ALLAH . Untuk uji kita , tak kira lahh masalah apa pun kita hadapi . Masalah antara family , masalah dengan kengkawan , masalah dengan study , masalah dengan hp *hp tengah buat hal sekarang ni grrrr* , apa jugak lahh jenis masalah yang ada . Tapi setiap masalah tu pasti ada jalan penyelesaian . Even mathematics yang triple integration tu pun kalau buat pasti akan dapat jawapan walaupun jawapannya DNE - does not exist *mula dah cegu math ni* but masalah dalam kehidupan kita , inshaaALLAH pasti ada jalan penyelesaiannya .

Setiap masalah atau ujian yang ALLAH bagi tu untuk menguji kita ann , and always remember that ALLAH takkan menguji hambaNya di luar kemampuan mereka . ALLAH Maha Mengetahui kemampuan hamba-hambaNya and Maha Mengetahui segala-galanya . We just put our trust on ALLAH and face it , not facebook or face twitter or face blog *ehhh* haha

That is why adanya solat sunat istikharah , bila kita ta sure , kita ragu , kita ada masalah , kita bole solat sunat istikharah . bukan untuk jodoh je solat istikharah ni , perspektif tu kena ubah sikit . Even solat wajib 5 waktu sehari semalam pun gunakan sebaek-baeknya untuk berdoa pada ALLAH , mengadu apa jua pada ALLAH . ALLAH Maha Mendengar dear akhowat dan ikhwan semua (:

After istikharah , kita tanya pendapat orang laen , minta pandangan diiorang tentang masalah kita tu even masalah negara ke dunia ke sebab pandangan orang berbeza dengan pandangan kita . Bukan na kena terima bulat-bulat pandangan orang tu tapi at least kita buka minda kita supaya tak ekotkan perasaan sangat . Mungkin ada lagi jaan terbaek . Kalau dalam math *mula lagi da* buat lahh cara mana pun mesti dapat jawapan . na pakai contradiction ke contrapositive ke direct comparison ke apa-apa je lahh , mesti dapat jawapan *bercampur discrete and calculus di situ haha* So do mind that whatever problems you are facing , there are always solution for that . Just be patient , because ALLAH knows best for us . Setiap yang berlaku tu ALLAH jadikan ada hikmahnya .

InshaaALLAH jika niat kita baek , ALLAH akan permudahkan masalah tu . Masalah apa ea ? hurmm well i'm facing it right now and just put my believe on ALLAH . ALLAH knows well and I'm just wait patiently . Ana tahu ALLAH rancang yang lebih baek walaupun kami merancang yang baek punya . Kita merancang , ALLAH merancang dan sebaik-baik perancangan itu dari ALLAH . May ALLAH ease it and never give up ! Hwaiting ! Gambatae !






#La Tahzan , innallahha ma'ana (':

No comments: