Thursday 6 December 2012

Nikmatnyaaaa ~~


Jemah : Nikmatnya . . . . .
Jenab : Apa yang nikmat sangat ni Jemah ooii ?
Jemah : Macam-macam lahh nikmat yang aku rasa sekarang .
Tipah : Wahh nikmatnya tidur malam tadi , sejuk je .
Bedah : Nikmatnya makan aiskrim Magnum ni , sedap .
Jemah : Semua tu nikmat , kan ? Nikmat duniawi . Nikmat dari ALLAH lagi banyak (:

Assalamualaikum .
And once again , back to the routine of having this kind of conversation *realy like the name*

Berkata atau berbincang mengenai nikmat , ada macam-macam nikmat di sekeliling kita either kita sedar or not . Nikmat tu ada dalam macam-macam bentuk . Nikmat hidup aman damai , nikmat kawan ramai , nikmat ada hp blackberry *ehh diri sendiri ea?* nikmat online depan laptop , nikmat tidur , nikmat berkeluarga , nikmat bernafas , nikmat sambung study , nikmat da keje , nikmat Islam dan mostly nikmat hidup . Subhanallah terlalu banyak nikmat nak list , kalau list entah berapa page baru siap . Ayat al-quran pun kalau ditulis dengan air dilaut , takkan cukup air laut sehingga habis ayat al-quran . Subhanallah besarnya kuasa ALLAH .

Tapi kita ni terlalu mengejar nikmat dunia sampai tak sedar betapa banyak lagi nikmat yang manis sweet best and amazing dekat dunia akhirat . lagi-lagi di syurga .

"Dan DIA telah memberikan kepadamu (keperluanmu) dari segala apa yang kamu pohonkan kepada-NYA. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tiadalah dapat kamu hitungkan. Sesungguhnya manusia itu sangat zalim dan sangat mengingkari nikmat Allah" ( Ibrahim: 34 )

Allah sangat suka pada hamba-hambaNya yang sering memohon padaNya . ALLAH bagi apa jua yang hambaNya pohon kerana ALLAH Maha Pemurah . ALLAH kasih pada hambaNya , even hambaNya da buat banyak mana dosa tapi pintu taubat ALLAH buka seluas-luasnya . Apa lagi yang tidak cukup buat kita ea ? All this thing around us , the oxygen , the family , the wealth , the health that we have is all from ALLAH . Rezeki dari ALLAH . Nikmat dari ALLAH .

``Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?’’ ( Ar-Rahman: 13)


Kalau na dibandingkan kita sekarang dengan orang lain , ramai lagi yang kurang bernasib baik . Kenapa ? sebab itu ujian ALLAH pada mereka . ALLAH ta uji kita ke ? ALLAH uji , keluarga bahagia juga ujian dari ALLAH untuk uji kita bersyukur ke ta . Ujian ALLAH bagi pada hamba-hambaNya tak pernah melebihi kemampuan hambaNya . So , kalau diuji jangan lahh kita mengeluh sebab lagi ramai yang ujiannya lagi besar daripada kita . Maka , jadilah hamba yang bersyukur (:

Let's flashback about Gaza that recently has been attacked by the Israel . Even though diorang ditindas oleh Israel laknatullah but tahu tak diorang peroleh nikmat juga . Nikmat jihad , nikmat syahid . Tiada apa yang dapat kita lakukan melainkan doakan mereka dilindungi ALLAH dan doa kehancuran that cruel Israel . How dare they do that to our family ? sobsob .

Once again , if you are being tested by ALLAH , don't feel burden because ALLAH don't want to burden you . HE tested you because HE loves you . HE miss your dhu'a . We are too busy with duniawi until sometimes we don't have time for ALLAH . But do spend most time with ALLAH because we live lillahi ta'ala (:

``Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?’’ ( Ar-Rahman: 13)








#Jum jadi hamba yang sentiasa bersyukur , anytime anywhere (: Alhamdulillah alhamdulillah

No comments: